Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia

Risultato della ricerca: Chapter

Abstract

September 13th 1956, Stravinsky conducted at the basilica of St. Mark in Venice the first performance of the "Canticum Sacrum" (1955), together with the "Choral-Variations on the Christmas Carol Vom Himmel hoch...” (1955-56). This work is not only the transcription for mixed chorus and orchestra of the "Canonische Varänderungen" BWV 796-796a, but also an original and creative reinvention of Bach’s organ masterpiece of 1746-47, that has a deep relation with the architectural structure of the church. In ‘Variations II-V’ the composer introduced the chorus, but singing only the first four verses of Martin Luther’s text, and under some aspects the score reveals - like the musice of the "Canticum Sacrum" - the attraction of Stravinsky towards the music of Anton Webern.
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteFilosofia e scienza a confronto
Pagine340-345
Numero di pagine6
Stato di pubblicazionePublished - 2019

Serie di pubblicazioni

NomeCOLLANA DI FILOSOFIA ITALIANA

Cita questo

Oliveri, D. (2019). Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia. In Filosofia e scienza a confronto (pagg. 340-345). (COLLANA DI FILOSOFIA ITALIANA).