Breve fenomenologia della vita emotiva nella prospettiva dell'educazione

Risultato della ricerca: Chapter

Abstract

The paper explores the link between human becoming and biographical narrative, within the empathy-centred existential dialogue. The existential dialogue should not be assimilated to a psychotherapeutic method: it is, rather, a special care relationship within an educational perspective.In a semiological analysis, the existential dialogue is an interaction shaped according to an empathetic code and giving rise to a peculiar relational regulation system based on: 1. demandingness (or control), linked to authority and competence; 2. emotional responsiveness (or empathetic contact), linked to socio-affective interaction; 3. authenticity (or congruence), linked to transparency in speaking. In an existential dialogue, control is low, empathetic contact is high, and authenticity helps a congruent interaction by enabling an authoritative and cooperative educating style.
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteEducare gli affetti. Studi in onore di Bruno Rossi
Pagine26-40
Numero di pagine15
Stato di pubblicazionePublished - 2018

Serie di pubblicazioni

NomeI PROBLEMI DELL'EDUCAZIONE

Cita questo

Bellingreri, A. (2018). Breve fenomenologia della vita emotiva nella prospettiva dell'educazione. In Educare gli affetti. Studi in onore di Bruno Rossi (pagg. 26-40). (I PROBLEMI DELL'EDUCAZIONE).