• 6 Citations
  • 1 h-Index
20062020

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Research Output

2019

Emerging Constructions in the L2 Italian Spoken by Low Literate Migrants

Mocciaro, E., 2019, In : LANGUAGES. 4, p. 1-24 24 p.

Research output: Contribution to journalArticle

La morfologia nominale nell’italiano L2 di minori stranieri non accompagnati: analfabetismo, acquisizione, didattica

Mocciaro, E., 2019, Le tendenze dell’italiano contemporaneo rivisitate. p. 257-272 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Toward a Cognitive Classical Linguistics. Introduction

Mocciaro, E., 2019, Toward a Cognitive Classical Linguistics. The Embodied Basis of Constructions in Greek and Latin. p. 1-15 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Le grammatiche e il sapere linguistico del parlante tra L1 e L2

Amenta, L. & Mocciaro, E., 2018, La cultura linguistica italiana in confronto con le culture linguistiche di altri paesi europei dell'ottocento in poi. p. 113-126 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

L’apprendimento non formale: educatori dell’infanzia ed operatori

Mocciaro, E., 2018, La forza delle lingue, nella migrazione e nella inclusione. p. 167-169 3 p. (STRUMENTI E RICERCHE).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

2017

Asymmetries in path encoding in Sicilian: A diachronic overview

Mocciaro, E. & Brucale, L., 2017, Space in Diachrony. p. 281-304 24 p. (STUDIES IN LANGUAGE COMPANION SERIES).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Le costruzioni condizionali coordinate in italiano contemporaneo

Mocciaro, E. & Brucale, L., 2017, p. 1-12. 12 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

Le costruzioni condizionali coordinate in italiano contemporaneo

Mocciaro, E. & Brucale, L., 2017.

Research output: Contribution to conferencePaper

Sperimentazioni di riflessione linguistica in classi multilingui

Mocciaro, E., Amenta, L. & Arcuri, A., 2017, Educazione linguistica in classi multietniche. p. 189-208 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Sperimentazioni di riflessione linguistica in classi multilingui

Amenta, L., Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2017, p. 189-208. 20 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

Teacher of Italian as a non-native language for low educated users. A new professional profile

D'Agostino, M., Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2017, Alfabetización y aprendizaje de idiomas por adultos: investigación, política educativa y práctica docente. p. 33-42 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Valutazione e autovalutazione nei percorsi didattici per apprendenti bassamente scolarizzati: problemi e prospettive.

Mocciaro, E., 2017, Assessment in Foreign Language & Literature Teaching. p. 415-425 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

“Teacher of Italian as a non-native language for low educated users”. A new professional profile

Mocciaro, E., D'Agostino, M. & Arcuri, A., 2017, p. 33-42. 10 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

2016

Composizione verbale in latino: il caso dei verbi in -facio, -fico

Brucale, L. & Mocciaro, E., 2016, LATINITATIS RATIONES Descriptive and Historical Accounts for the Latin Language. p. 279-297 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Il profilo professionale del docente di italiano L2 per utenze fragil

Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2016, p. 309-317. 9 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

Il profilo professionale del docente di italiano L2 per utenze fragili

Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2016, Lingua al plurale: la formazione degli insegnanti. p. 309-317 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Paths of Grammaticalisation of the Early Latin per/per-: a Cognitive Hypothesis

Brucale, L. & Mocciaro, E., 2016, Aspects of Grammaticalization: (Inter)subjectification and directionality.. p. 199-236 38 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Paths of grammaticalization of Early Latin per/per-: A cognitive hypothesis

Brucale, L. & Mocciaro, E., 2016, Aspects of Grammaticalization (Inter)Subjectification and Directionality. p. 199-236 38 p. (TRENDS IN LINGUISTICS. STUDIES AND MONOGRAPHS).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

The embodied sources of purpose expressions in Latin

Mocciaro, E. & Brucale, L., 2016, Embodiment in Latin Semantics. p. 85-114 30 p. (STUDIES IN LANGUAGE COMPANION SERIES).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Una marcia in più. Ricerca, didattica e documentazione per la formazione degli insegnanti di italiano L2

Mocciaro, E., Arcuri, A. & Turrisi, M. R., 2016, La linguistica in campo. Scritti per Mari D’Agostino. p. 41-50 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Utenze fragili e nuovi profili professionali

Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2016

Research output: Other contribution

Vuliri + PP nei dati dell’Atlante linguistico della Sicilia

Mocciaro, E. & Amenta, L., 2016, p. 933-944. 12 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

Vuliri + PP nei dati dell’Atlante Linguistico della Sicilia

Amenta, L. & Mocciaro, E., 2016, Actes du XXVIIe Congrès international de linguistique et de philologie romanes (Nancy, 15-20 juillet 2013). Section 8 : Linguistique variationnelle, dialectologie et sociolinguistique. 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

2015

Starting from the Origin: the Early Latin preposition de (and its companions)

Brucale, L. & Mocciaro, E., 2015, p. 445-455. 11 p.

Research output: Contribution to conferenceOther

Una didattica per project work nelle comunità dei minori

Mocciaro, E., Pellitteri, A. & Arcuri, A., 2015, Dai barconi all'università. Percorsi di inclusione linguistica per minori stranieri non accompagnati. p. 263-278 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Auxiliaries

Mocciaro, E., 2014, Encyclopedia of Ancient Greek Language and Linguistics, Vol. 1. p. 218-221 4 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingEntry for encyclopedia/dictionary

Auxiliaries

Mocciaro, E., 2014, 4 p.

Research output: Other contribution

Direct objects

Mocciaro, E., 2014, Encyclopedia of Ancient Greek Language and Linguistics, Vol. 1. p. 501-504 4 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingEntry for encyclopedia/dictionary

Direct objects

Mocciaro, E., 2014, 4 p.

Research output: Other contribution

Imparare con gli alunni stranieri. Progetti di tutoring scolastico

Mocciaro, E. & Pellitteri, A., 2014

Research output: Other contribution

Intensifiers

Mocciaro, E., 2014, 5 p.

Research output: Other contribution

Intensifiers

Mocciaro, E., 2014, Georgios K. Giannakis (ed.), Encyclopedia of Ancient Greek Language and Linguistics, Vol. 2, 246-250. Leiden & Boston: Brill,. p. 246-250 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingEntry for encyclopedia/dictionary

Passive in motion: the Early Italian auxiliary andare (‘to go’).

Mocciaro, E., 2014, COME and GO off the Beaten Grammaticalization Path. p. 45-68 24 p. (Trends in Linguistics Studies and Monographs).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Ragionando sull’insegnamento dell’italiano come lingua non materna

Mocciaro, E. & Arcuri, A., 2014, Verso una didattica linguistica riflessiva. Percorsi di formazione iniziale per insegnanti di italiano lingua non materna.. p. 17-24 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Reflexives

Mocciaro, E., 2014, Encyclopedia of Ancient Greek Language and Linguistics, Vol. 3. p. 215-219 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingEntry for encyclopedia/dictionary

Reflexives

Mocciaro, E., 2014, 5 p.

Research output: Other contribution

Un’idea di lingua: modelli, teorie e prospettive acquisizionali

Mocciaro, E., 2014, Verso una didattica linguistica riflessiva. Percorsi di formazione iniziale per insegnanti di italiano lingua non materna. p. 89-108 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

2013

Preposizioni e defocalizzazione dell’agente in italoromanzo

Mocciaro, E., 2013, Actes del 26é Congrés de Lingüística i Filologia Romàniques. València, 6-11 de setembre de 2010. Vol. 3. p. 291-302 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter