Scienze Psicologiche, Pedagogiche, dell’Esercizio Fisico e della Formazione

Research Output

Filter
Conference contribution
2020

Accounting for Interdependent Risks in Vulnerability Assessment of Refugees

Mendola, D., Li Donni, P. & Parroco, A. M., 2020, Book of short paper SIS 2020. p. 1-6 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Introduzione alla sessione plenaria “Dove vanno le nuove generazioni? “

Mignosi, E., 2020, Narrare le infanzie. Differenze, diversità, diritti/doveri. p. 289-293 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La progettazione del sé professionale alla fine dell’adolescenza

Di Vita, A. & Zanniello, G., 2020, Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. p. 73-81 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Le forme della multimodalità. Segni, gesti e parole in classe.

Mignosi, E., 2020, Orale e scritto, verbale e non verbale: la multimodalità nell’ora di lezione. p. 305-318 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Pratica didattica e caratteristiche dei docenti universitari che utilizzano Flipped Classroom

Lojacono, C., 2020, La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia. p. 14-30 17 p. (QUADERNI DEL DOTTORATO SIRD).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Tipologie di ricerca didattica in Italia (2016-2018)

Zanniello, G., 2020, Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. p. 32-43 12 p. (SIRD).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

2019

A preliminary investigation of the effect of contact pressure on the accuracy of heart rate monitoring by wearable PPG wrist band

Montinaro, N., Pasta, S., Scardulla, F., D'Acquisto, L., Zangla, D., Bellavia, D., Pasta, S. & Bellavia, D., 2019, IEEE INTERNATIONAL WORKSHOP ON METROLOGY FOR INDUSTRY 4.0 AND IOT, (METROIND4.0 & IOT). p. 334-338 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Assessing mental health therapeutic communities functioning

Genova, V. G., Giannone, F. & Parroco, A. M., 2019, Statistics for Health and Well-being. 221 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Dal liceo all’università: un modello sperimentale di orientamento

Di Vita, A., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 805-815 11 p. (SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

DELEZIONE CROMOSOMICA CRIPTICA 1p31.1: EFFICACIA DELLA TERAPIA COMBINATA CON L-TIROXINA, GH ED LHRHa PER MIGLIORARE LA PROGNOSI STATURALE

Corsello, G., Piccione, M., Maggio, M. C., Vaccaro, B., Pantuso, C. & Notarbartolo, V., 2019, 75° Congresso Italiano di Pediatria - Atti. 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Esercizio delle abilità di pensiero critico in insegnanti di sostegno

Anello, F., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 159-168 10 p. (SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Flipped Classroom e sviluppo delle soft skills nella formazione iniziale dei futuri insegnanti

La Marca, A., Lojacono, C. & Gulbay, E., 2019, Media education in Italia. Oggetti e ambiti della formazione. p. 211-223 13 p. (MEDIA E TECNOLOGIE PER LA DIDATTICA).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Flipped learning e gioia del lavoro ben fatto. Una ricerca con i futuri docenti di scuola primaria e dell'infanzia

La Marca, A., 2019, Educazione e storia. Crisi della scuola, crisi dell'educazione.. p. 209-227 19 p. (SAGGI).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

From stress proteins to apoptosis and autophagy in sea urchin embryos

Roccheri, M. C., Martino, C., Bosco, L. & Chiarelli, R., 2019, UZI 2019. p. 6-6 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Gruppo, traumi collettivi, resilienza, riparazione

La Grutta, S., Garro, M. & Lavanco, G., 2019, Shoah: declinazioni del trauma. p. 161-169 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Il concetto di eco-filosofia in Ilya Prigogine

Rancadore, M. A., 2019, Filosofia e scienza a confronto. 379 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Il kimono di Odette. Riflessi del japonisme nella musica europea del primo Novecento

Oliveri, D., 2019, L'utopia del Giappone in Europa. Studi sul giapponismo. Atti della giornata di studi. p. 51-61 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Il Progetto “Mentori per la didattica” e le altre iniziative dell’Università di Palermo

Caradonna, F., Auteri, L., Scialdone, O., Scargiali, F. & Pace, F., 2019, Faculty development e valorizzazione delle competenze didattiche dei docenti nelle Università italiane. 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Il "sistema 0-6" e la cura educativa del corpo. In dialogo con Maurice Merleau-Ponty

D'Addelfio, G., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. 15 p. (SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La consapevolezza metacognitiva degli insegnanti di scuola dell’infanzia nell’uso delle TIC

Gulbay, E. & Di Martino, V. C., 2019, Alla ricerca di una Scuola per tutti e per ciascuno. Impianto istituzionale e modelli educativi. p. 37-47 11 p. (SIRD).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La corresponsabilità tra scuola e famiglia. Rifondare nuove alleanze a partire dalla genitorialità

Vinciguerra, M., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 361-370 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La gestione dei conflitti: un’analisi descrittiva dai Rapporti di Autovalutazione delle scuole della Provincia di Palermo

Longo, L., 2019, Training actions and evaluation processes. p. 295-305 11 p. (COLLANA SIRD).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La pedagogia del trauma della Shoah

La Grutta, S., Garro, M. & Lavanco, G., 2019, Shoah : declinazioni del trauma : Atti del Convegno in occasione della giornata della memoria. Palermo, 25-26 gennaio 2018. p. 46-65 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

L'autovalutazione delle Soft skills organizzativo-gestionali e relazionali degli insegnanti

Longo, L. & La Marca, A., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 203-218 16 p. (SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

L’INTERVENTO CON I GENITORI DI BAMBINI AFFETTI DA DIABETE MELLITO DI TIPO I: UN’ESPERIENZA DI GRUPPO

La Grutta, S., Epifanio, M. S., Giordano, C. & Giacalone, V., 2019, ATTI DI CONVEGNO SIPSA 2019 Prospettive di psicologia della salute. 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Measuring tourist satisfaction and dissatisfaction: adaptation of the 4Q methodology to the case of web based data

Parroco, A. M. & Oliveri, A. M., 2019, Data Science & Social Research 2019 - Book of Abstracts. p. 99-99 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Possibilità di adattamento dell’approccio della Flipped Classroom (FC) al Universal Design for Learning (UDL). La percezione dei docenti universitari

Lojacono, C., 2019, La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia. p. 223-240 18 p. (QUADERNI DEL DOTTORATO SIRD).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Progetto Tales at Home. APP-rendere attraverso il linguaggio delle emozioni nelle famiglie multilingue

Di Giovanni, E. & Allegra, L., 2019, Comunità imperfette: dalle dinamiche disgregative al decision making comunitario. p. 200-206 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Promuovere l’Intelligenza MetaEmotiva per una società dell’inclusione: strumenti, metodi ed esperienze in corso.

D'Amico, A., 2019, Comunità imperfette. Dalle dinamiche disgregative al decision making comunitario. p. 231-236 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

TEACHING ACTIVITY AND EVALUATION OF CRITICAL THINKING IN PRIMARY SCHOOL

Anello, F., 2019, ICERI2019 Proceedings. p. 1380-1389 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

THE BASE SYSTEM: A SCHOOL-WIDE POSITIVE BEHAVIOUR SUPPORT TOOL TO FACILITATE EVIDENCE-BASED DIGITAL INTERVENTION PRACTICES

Mirisola, A., Giammusso, I. & Seta, L., 2019, EDULEARN19 Proceedings. p. 5743-5750 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

THE BEHAVE APPLICATION: AN EVIDENCE-BASED TOOL TO MANAGE SOCIAL EMOTIONAL BEHAVIOURAL DIFFICULTIES

Giammusso, I. & Mirisola, A., 2019, EDULEARN19 Proceedings. 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

THROUGH SWOT ANALYSIS AND INTERNSHIP IN INITIAL TEACHER FORMATION

Anello, F., 2019, ICERI2019 Proceedings. p. 1390-1398 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

VIOLENZE ON LINE: IL CYBERBULLISMO

Rapisarda, F., 2019, Comunità imperfette. Dalle dinamiche disgregative al decision making comunitario. p. 138-145 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

2018

ARTRITE IDIOPATICA GIOVANILE E FITNESS: UN LAVORO DI SQUADRA

Iovane, A., Palma, A., Maggio, M. C., Corsello, G., Messina, G., Brusa, J. & Cimino, L., 2018, 74° Congresso Italiano di Pediatria - Volume Atti. 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

La relazione educativa “affettiva”: ripensare il rapporto tra scuola e famiglia

Vinciguerra, M., 2018, Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà. p. 617-623 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Pensiero critico nei bambini di scuola primaria: che cosa e come valutare

Anello, F., 2018, Valutazione come mezzo e fine dell'intervento didattico.. p. 1-2 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

2017

Effetti dell'attività fisica in pazienti in età evolutiva con AIG e deficit posturali e di equilibrio: uno studio pilota

Iovane, A., Bianco, A., Palma, A., Corsello, G., Maggio, M. C., Messina, G. & Brusa, J., 2017, 73° Congresso Nazionale SIP - Atti. 1 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

2016

DIGITAL COMPETENCIES FOR DIGITAL IN-SERVICE TEACHERS

Compagno, G., Cappuccio, G. & Pedone, F., 2016, ICERI2016 Proceedings. 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

MEDIA SKILLS AND PROFESSIONAL AWARENESS IN TEACHER TRAINING

Cappuccio, G., Compagno, G. & Pedone, F., 2016, ICERI2016 Proceedings. 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Progettare per lo sviluppo della competenza negli alunni: organizzazione didattica e controllo dei risultati

Anello, F., 2016, La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. p. 151-152 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

Teacher training paths between neuroeducation and professional learning community

Compagno, G. & Pedone, F., 2016, Proceedings of INTED2016 Conference. p. 1743-1751 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

THE ADVANTAGES OF FLIPPED LEARNING MODEL: AN OPPORTUNITY TO INTEGRATE TECHNOLOGY IN CHILDREN'S LITERATURE

Gulbay, E., La Marca, A. & Longo, L., 2016, Proceedings of EDULEARN16. p. 2978-2985 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

THE CREATIVITY AND RESILIENCE DEVELOPMENT PROJECT (CRDP) TO INVESTIGATE LEARNING PRACTICE IN THE USE OF ICT

Gulbay, E., La Marca, A. & Schiavone, S., 2016, Proceedings of EDULEARN16 Conference. p. 3139-3145 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

2015

Activation of the vocational and personal development (ADVP): an innovative educational orientation methodology.

Longo, L., 2015, INTED2015 Proceedings. p. 4956-4962 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

A tool to support the creation of datasets of tampered videos

Ardizzone, E. & Mazzola, G., 2015, Image Analysis and Processing — ICIAP 2015. p. 665-675 11 p. (LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

8 Citations (Scopus)

Automatic Illustration of Short Texts via Web Images

Ardizzone, E., Mazzola, G. & Aramini, S. A., 2015, Proceedings of the 6th International Conference on Information Visualization Theory and Applications (IVAPP-2015). p. 139-148 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

3 Citations (Scopus)

Best practices for teaching boys

Zanniello, G., 2015, INTED2015 Proceedings 9th International Technology, Education and Development Conference March 2nd-4th, 2015 — Madrid, Spain. p. 5289-5297 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

DIGITAL STORYTELLING AT THE UNIVERSITY

Cappuccio, G., 2015, INTED2015 - 9th International Technology, Education and Development Conference. p. 5204-5210 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution

FLIPPING THE ESL CLASSROOM.STRATEGIES FOR COMMUNICATION AND INCLUSION

Machi', F., 2015, EDULEARN 15. PROCEEDINGS. 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution